22 februari, 2011

DESIGNFAVORIT(ER).

Fabrikens Tisdagstema idag är Designfavorit och favoriter finns det gott om! Mitt fokus blir på möbler och jag kan inte hålla mig vid en så det får bli två. Det här är favoriterna i vårt vardagsrum; en äldre designklassiker - fåtöljen Lamino, samt det lite nyare bordet Flower.




Lamino är fåtöljen som 1999 utsågs till århundradets svenska möbel och jag tycker om de skandinaviska formerna samt att stolen är så vacker med sitt fårskinn, min favorit är den med grått.


Mannen bakom Lamino heter Ynge Ekström och han har designat många fina klassiska möbler. På 1940-talet startade han tillsammans med sin bror möbelfabriken Swedese, som fortfarande tillverkar Lamino, den skapades för första gången 1956. 


Det är från Swedese som även nästa favorit kommer;



Bordet Flower är formgivet av Christine Schwarzer och har fått sitt namn från sin fantasifulla form. Christines designmål är  "att göra världen lite mer vacker, rolig, gladare och lekfull" och med hennes bord lyckas hon bra. Jag tycker mycket om den naturliga formen, det känns som att det här bordet kommer bli en klassiker det med!

Detta är två möbler som jag tyckt mycket om under flera år innan vi slog till och köpte dem, och jag vet att jag kommer fortsätta att tycka om dem just för deras enkla, rena och tidlösa form.

Idag rekommenderar jag ett besök till Fabriken, där många kreativa bloggare lyfter just deras Designfavorit!

4 kommentarer:

  1. Det finns ju så många designfavoriter!
    Lamino är definitivt en av mina - riktigt tjusig!
    Ha en underbar tisdag.
    Kramen.

    SvaraRadera
  2. Laminon ligger bra högt på min lista också!! Idag skulle den inte få plats hemma hos oss men om/när vi flyttar ska jag garanterat köpa en. :-) Den e ju så sjukt skön också!

    SvaraRadera
  3. Två fina designfavoriter! Flower-bordet har jag varit nära att köpa en gång.. Fast i svart. Det var den lilla kanten (ej städvänlig) och framförallt ekonomin som stoppade mig ;) Ha det gott //Petronella

    SvaraRadera
  4. Vilka snygga favoriter du har glädjen att äga =)

    Kram Tina

    SvaraRadera