08 juni, 2011

SOMMARTÅRTA.

Våran "lilla" kille fyllde 7 år när vi var nere i Fjällbacka och det firade vi såklart med tårtkalas. Vi bjöd över grannarna på kvällsfika på bryggan. Jag bakade marängtårtor med grädde och bär och dukade upp inne i sjöboden. Den här tårtan har många namn, jag kallar den för Sommartårta - åh vad den hör sommaren till! Extra god blir den med lite lemoncurd i grädden. Recepten på den här varianten finner ni nedan.


SOMMARTÅRTA

Botten
100 g smör
1,5 dl strösocker
5 st äggulor
4 msk mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Maräng
5 st äggvitor
2,5 dl strösocker

Fyllning
3 dl vispgrädde
0,5 dl lemon curd

1. Botten: Sätt ugnen på 150 grader. Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna.

2. Vispa smör och socker poröst. Rör ner en äggula i taget. Tillsätt mjölken och sist mjölet som blandats med bakpulvret. Rör till en jämn smet.

3. Marängen: Vispa vitorna med hälften av sockret till fast skum. Vispa ner resten av sockret.

4. Bred ut smeten till bottnen i långpanna med bakplåtspapper, 30 x 40 centimeter. Bred över marängen toppigt. 

5. Grädda i nedre delen av ugnen cirka 35 minuter. Lyft kakan ur långpannan och låt den svalna. Lossa kakan med en pannkaksspade och låt den sedan kallna på pappret.

6. Lägg ihop tårtan: Dela kakan på mitten. Vispa grädden. Rör lemon curd mjuk och vänd ner den i grädden. Lägg ihop bottnarna med citrongrädde och hallon emellan. Garnera gärna med extra hallon.

Recept; Allt om Mat


8 kommentarer:

  1. Åh, det verkar vara en god tårta! Måste prova med lemon curd nästa gång, det låter smarrigt.
    Har förresten oxå en liten kille som fyllde 7 år härom veckan.

    Ha en fin onsdagskväll!

    SvaraRadera
  2. PS
    http://familjeniuttran.delacreme.se/2011/06/bli-en-very-important-person.html

    SvaraRadera
  3. Åh, ett kalas i en sjöbod ! Det slår kalasande på lekland med hästlängder .
    Det ser gott och somrigt ut. jag önskar att vår ville baka lyckade marängbottnar och inte platta gummi blafffor som det alltid lyckas bli med denna ugn!

    Carina

    SvaraRadera
  4. Karin - vad kul har vi killar i samma ålder! Många gemensamma nämnare :)

    Jag såg inbjudan och skulle såå gärna vilja gå på V.I.P kvällen, men på söndag pustar vi ut efter barnkalas och jag packar inför jobbresa till Irland. Skulle annars fynda såå fina saker :) Ska du dit?

    SvaraRadera
  5. Jag kallar den "Ernst tårta". För jag tror att det är samma-lika som Ernst gjorde i något program ;)

    Irland minsann, låter hur trevligt som helst. Fota mycket!

    SvaraRadera
  6. Jag har den högsta ambitionen att ta mig till CdlC på söndag, dock har vi lite dubbelbokningar men jag satsar på att försöka åka dit!

    SvaraRadera
  7. Mums så gott!! Och serverat på bryggan dessutom... och vilka otroligt vackra bilder från Fjällbacka!! Kul att hitta hit!

    Milla:)

    SvaraRadera
  8. Smarro!
    Sova i New York, nä du - någon sånt hade jag verkligen inte tid med! Det var full rulle från morgon till tidig morgon och igen, och igen. Vilken resa. Jag är matt av lycka. Men ni ser ut att haft det underbart på den fina västkusten också. Vilket väder. Kram Anna

    SvaraRadera