16 maj, 2012

BARCELONA - DEL II.

La Rambla som ligger i centrala delen av Barcelona är den turisttätaste gatan och jag rekommenderar mer att ta en avstickare ifrån den, men kanske ändå kul att ha sett. Är man där får man inte missa att besöka marknaden Boqueria. Mycket folk även här, men väl värt att se om ni som jag gillar att strosa runt och beskåda lokala råvaror och mat. Jag kan gå runt länge, länge, på den här typen av marknader. Dofta, beskåda samt köpa något gott.



Inne på La Bogueria möts ni av de mest färgglada stånd med frukter, färskpressade juicer (mängder med smaker), fisk, skaldjur, kött och charkuterier för att bara nämna en del. Det är perfekt att gå in här för att köpa med sig lite frukt, en kall juice eller lite plock för att äta i skuggan någonstans.


Vi slank in här varje dag och köpte god juice (min favorit jordgubb/kiwi) samt frukt. Här nedan ser ni mig på en bänk i Gaudis - Park Guell. - Dags för fruktstund! 

Gaudis park är välbesökt av turister men jag rekommenderar att se den, fantastisk! Försök att vara här tidigt eller sent på dagen då det inte är lika mycket folk.


När man besöker Park Guell är det mysigt att strosa upp in i parken. Jag tycker om att beskåda alla blommor och växtlighet. (Vuxenpoäng på det!) Här finns en mix med allt från kaktusar, rosor till apelsinträd.


Gaudis mosaikfigurer är de mest sålda souvenirerna i Barcelona och vid entrén till parken finns den mest fotograferade; fontänen med mosaiködlan.

Jag gjorde ett försök till att fota men jösses vad alla skulle posera på den! Tror jag stod där i en kvart och försökte få till en bild på bara ödlan men tillslut gav jag upp. Fick med en fot (eller heter det tass?) och fick vara nöjd med det. :)


Det finns många härliga takterasser att besöka i Barcelona och 360° som ligger på hotell Barcelos tak är ett prefekt ställe att avsluta dagen (eller påbörja kvällen) på. Baren går runt hela byggnaden så det går att beskåda Barcelona från ovan från alla håll och vinklar. Vackert att uppleva solnedgången här uppe!


Inom kort kommer det sista inlägget i den här "häng-med-mig-till-Barcelona-serien". Då blir det mer fokus på hamn och strand!

I eftermiddag sätter vi oss bilen för att bege oss ner till Fjällbacka igen. Då byter vi ut spansk tapas till skaldjur. Eller. Kanske skulle ta och göra en Paella? Eller vitlöksfrästa räkor. Mums!

13 kommentarer:

  1. Tur att man kan resa med hjälp av bloggar :-) Nu har jag ju sett lite av Barcelona, jag som aldrig har varit i Spanien. Fina bilder!

    SvaraRadera
  2. Bilderna är outstanding. Man kan tro du är utsänd av Spanska turistrådet.
    Tack för igår. Maten var utsökt och sällskapet lika så :-)

    SvaraRadera
  3. Åh vad jag gillar dessa inlägg. Sa ni hej till den stora svarta hästen i entrén på Barcelo?

    Och tack söta du för komplimangerna. Malin gjorde ett strålande jobb. Och man blir ju alltid lite snyggare i svartvitt. Tänk om man kunde få sina första date i svartvitt, Gud vad det hade sparat tid i badrummet, för att inte tala om framför garderoben. Och allt för att se "så icke-fixad" ut som möjligt.. hihi!

    Sörjer lite att det är näst sista Barca-inlägget, fast du bjuder ju så klart på annat snyggt. Kram!

    SvaraRadera
  4. Wow vilka vackra bilder. Finfint med Barcelona.
    Ha en bra helg på Västkusten och tack för igår!

    /Hälsn från hon utan blogg ;-)

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga bilder du visat oss från Barcelona. Förstår att det är svårt att välja mellan två lika fina platser.
    Ha en skön helg i Fjällbacka! Anita

    SvaraRadera
  6. La boquería ja! Där är underbart! Återigen, underbara Barcelonabilder Och bild på snyggaste Annixen minsann! Härligt!

    SvaraRadera
  7. Härliga, vackra bilder - kul att få följa med:)

    Ha en superhelg nu i Fjällbacka!

    SvaraRadera
  8. Åhh, härliga bilder du bjuder på och förresten är du oförskämt snygg :) Ha det så härligt i Fjällbacka kram Diana

    SvaraRadera
  9. Smashing! Helt såld på Barcelona.


    ¡Absolutamente maravilloso!

    Kram

    SvaraRadera
  10. Vilka fina bilder och bra tips. Härligt för mig som ännu inte besökt detta underbara Barcelona. Dit måste jag någon gång, absolut!

    Ha det gott

    SvaraRadera
  11. Åh jag älskar denna stad och efter dina fina foton vill jag åka ditt direkt.

    SvaraRadera
  12. Aldrig varit där men nu vet jag vart vi åker nästa gång barnfria! Har också nyss kikat in till dig i Fjällbacka. Mycket sommar längtan i de reportaget. Kul att läsa att det tillhört familjen i generationer-precis som vårt ställe på ÖST-kusten.

    Kram Carina

    SvaraRadera
  13. Mariette Vesterlund22 maj 2012 kl. 21:02

    På Barcelo Raval bodde jag och Martin sist vi var i Barcelona.. häftigt hotell :)

    SvaraRadera