15 augusti, 2012

NY PARFYM - BLANCHE.

Då har jag äntligen tagit mig råd att införskaffa parfym från svenska parfymhuset Byredo. De vacka svartvita flaskorna (och doftljusen) skapar ett slags habegär. Underbara dofter, parfymflaskor och förpackningar, jag faller pladask! (Gör i och för sig det ofta).

När man väl har bestämt sig för ett inköp kommer det svåra med att välja doft. Vilken är mest jag? Ska det vara vardag eller fest? Jag gick ditt på lunchen och valde ut två favoriter och gick sedan tillbaks till kontoret för att se vilken av dem som doftade bäst på mig. Som jag sniffade!


Kollegorna fick ge input. "Den här är mer vågad - var det!" "Jag skulle inte åka hiss med en person som doftar så här" (två personer om samma doft). "Mmm...båda doftar lika gott!" "Oj så svårt" sa två andra. 


Ja, det är inte lätt, när man är lika förtjust i båda, men den ena växte under eftermiddagen och blev en vinnare. Den andra åker upp på önskelistan till födelsedagen i höst! Jag citerar Ben Gorham, mannen bakom Byredo; "Att tänka att man bara ska äga en doft är som att bara köpa ett par skor. Parfym kan fånga en känsla, en årstid eller ett tillfälle...". - Yes!

Nu står den här hemma snygg-parfymen! Blanche som jag valde gör att jag i fortsättningen kan åka hiss med samtliga av mina kollegor. Den andra var lite tyngre och mer fest. Men oj så gott den doftade också....

13 kommentarer:

  1. Fint inköp! Jag doftade på Blanche och La Tulipe när jag var i Stockholm, men kunde inte välja...

    SvaraRadera
  2. Grattis till Blanche! Klart du även ska ha Bal d'afrique senare ;-) Själv är jag ju heeelt såld på Byredos dofter. Jag fick La Tulipe av maken för två år sedan. Nu när den tog slut fick jag Pulp i fölsedagspresent i år. Dessutom en ny La Tulipe i bröllopsdagspresent... Ahhh!

    SvaraRadera
  3. Åh, där har jag missat något. Måste onekligen dofta på dem snart! :) Jag tål tyvärr inte starka dofter...mycket trist det finns ju så många spännande.

    SvaraRadera
  4. Helt rätt, man kan ha flera! Härligt med en ny doft.

    Vackra flaskor.

    xx

    SvaraRadera
  5. Ja men hur gott som helst!!! Själv kör jag La Tulipe.
    Fina bilder!

    SvaraRadera
  6. Byredo verkar bli känd här i England också. Ser deras ljus och parfymer i tidningar lite då och då. Jag tror jag måste besöka någon butik som säljer och sniffa runt lite.

    SvaraRadera
  7. Underbart med ny parfyn!!!
    Rekommenderar verkligen en fransförlängning nästa sommar!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Har varit nyfiken på dofterna länge måste nog in och sniffa på dom :) Kul när man hittar nånman gillar stor kram Diana

    SvaraRadera
  9. Åh jag var idag och sprayade på mig water doften doftar ljuvligt men tyckte den försvann fort. Känner också att jag måste prova fler, vilken är den andra du vill ha? Grattis i alla fall! Nu blev jag än mer sugen på att genomföra mitt köp:) kram Nilla

    SvaraRadera
  10. Åh vad härligt att unna sig själv lite LYX - det känns ju aldrig fel:)

    SvaraRadera
  11. ... och jag älskar min pulp.
    måste lukta på din blanché!

    kram - nu är vi alla tillbaka på blog alltså. hurra!

    SvaraRadera
  12. Okej, jag har Bal d'Afric så jag får passa mig att åka hiss med okända människor hädanefter...

    SvaraRadera