04 oktober, 2012

PORSLIN I KÖKET.

Ni som följt min blogg ett tag, vet att jag faller som en fura för nytt porslin, gärna sådant vi dricker varmt ur. Det kan vara nytt, det kan vara gammalt. Varje tillfälle har sin kopp. Det är liksom lite speciellt när det ska bryggas en kopp kaffe eller te, vilket val det blir. Kopp-njutning kanske vi kan kalla det.

Idag är det torsdag och det innebär tema i Fabriken, idag med fokus på porslin i köket. Porslin, går det att ha för mycket?


Nykomlingarna i porslins-familjen är de här kopparna - Take a bath med de mest underbara illustrationer skapade av Holländska Esther Horchner.

Tycker så mycket om detaljerna på dem; bikinitrosor på skeden (om man vill dölja) samt lämnad bh eller flipflops på fatet!


Sneglar vi på vardagsporslinet går det mesta i skala vitt. Det här porslinet, Selb Bavaria, har vi ärvt. Det finns mängder med delar som alla används flitigt. Det är bra med vitt, det går att mixa med mängder av annat porslin samt färgskalor. 

I diskstället skymtas även en vit te-mugg från Höganäs samt Iittalas randiga Origo. Två till favoriter i samlingen.


Sist men inte minst har vi vår andra servis; Svenska Slott. Den går inte att diska i maskin. Vi har provat en gång och då blev färgen som pulver. Hoppsan. 

När den används blir det handdisk och då får gärna porslinet stå kvar i stället i minst en vecka. - Det är ju så vackert!

7 kommentarer:

  1. Ojojojoj så mycket vackert porslin!
    Ni har det så fint hemma hos er ...
    Kram.

    SvaraRadera
  2. Det var väldans så mycket vackert och coolt porslin du har.
    Lycka!
    Ha en fin fredag!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  3. Väldigt vackert porslin du har!
    Hihihi, den där "badbaljan" var ju bara för kul! :D

    SvaraRadera
  4. Jag gillar verkligen take a bath-porslinet. Åh, jag har stått med det i händerna och varit på väg mot kassan...men ångrat mig och ställt tillbaka. Underbart är det! :)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Så, så fint porslin! Jag älskar både det blåa och det vita!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  6. oh svenska slott är jag uppvuxen med, fantastiskt vacker är den. får nog ringa min mamma och höra om hon kanske vill låna ut den ett tag :-)

    SvaraRadera
  7. Underbart inlägg! Gillar allt porslinet och "Take a bath" var ju bara för coolt! Blåvitt porslin är det något alldeles speciellt med, det finns nog inget vackrare. :) Kram Madeleine

    SvaraRadera