23 maj, 2013

UTSIDAN.

Det regnar ute. Det passade liksom inte så bra. Jag såg framför mig att jag skulle komma hem för att sedan på kvällen strosa runt i trädgården med kameran och dela med mig av lite bilder till er.

Utsidan är det tema som pågår hos Fabriken idag. Mitt bidrag blir utsidan från insidan. Ut och in kanske man kan kalla det?


Min mormor sa alltid när det regnade att det var bra för blommorna. Nu hör jag mig själv säga samma fras. "Regn är bra för blommorna" tror det är för att jag försöker övertala mig själv att inte bli på dåligt humör. 

Just nu önskar jag bara regn till vissa blommor. INTE till de gula sakerna som håller på att ta över gräsmattan. Så fort det blir bättre väder kommer gräsklipparen tas fram. Det är min metod.


Inne växer det också. De övervintrade Mårbackapelagonierna har fått liv och står nu i blom. De är som vackrast just nu då det är klorofyllgrönt både inne samt utanför fönstret.


Vi sneglar ut genom köksfönstret och ser även en del av all rabarber. Lite stressfaktor varje år för att hinna med att göra något av dem. Kanske att det blir några flaskor saft? Eller så får de bara agera blommor!



Det vackraste i trädgården just nu är alla äppelträd som precis slagit ut. Njutbart även genom fönstren. 

Dessa "inifrån-och-ut-bilder" blir mitt bidrag till Fabrikens utsidan-tema. Andra medlemmar kanske var smartare och förberedde sitt bidrag igår när solen sken? Idag är det i alla fall en bra dag för blommorna!

8 kommentarer:

  1. Hmm... visst stämmer det att regnet är bra för blommorna men det känns ändå som ett typiskt svenskt uttryck. Nåt vi måste ta till liksom under våra regniga somrar för att inte bryta ihop.
    Typ som det där att man får ett lyckligt äktenskap om det regnar på bröllopsdagen. Tror inte folk i soliga Spanien och Italien använder den klyshan så ofta direkt... ;)

    SvaraRadera
  2. Det gjorde ju inte ett dugg att det regnar och att du fick ta bilder på utsidan från insidan. Riktigt fina bilder. Jag måste säga att jag blir mer och mer kär i pelargoner. Har tidigare tyckt att de känns så "gamla" om du förstår vad jag menar men ju äldre jag blir desto mer uppskattar jag deras enkla skönhet. Tror jag ska investera i en vit eller rosa. Är dom svåra att hålla liv i? Jag är inte direkt känd för mina gröna fingrar om vi säger så :D

    Ha en fin kväll

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig uppvuxen trädgård ni verkar ha! Fint med knotiga träd.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Hahahaha - älskar dina inifrån och ut bilder.
    Grymme fina.
    Själv sprang jag med kameran på efetrmiddagen då vi kom hem från dagis/skola. Därav alla ungar som är med på bild. Moster/mamma ta kort på oss.
    Bah! Nej, det är ju gården och växterna jag ska fota - hahaha, era tokungar!

    Dags att ta vid där jobbet slutade innan idag. Ett pass fram till midnatt väntar.
    Dessa mors-dags beställningar (så kul!) ...

    KRAM.

    SvaraRadera
  5. Jag brukar frysa rabarber i små bitar, de sista tog jag fram nyligen och kokade saft på, riktigt lyxigt!

    SvaraRadera
  6. Vackert vackert vackert! Att det regnar är liksom en liten parentes. Du lyckas ändå!

    SvaraRadera
  7. Fina bilder. Vackert med ögongodis som blommande fruktträd utanför fönstret :)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Pelargoner och äppelblom, typ det vackraste som finns! :-)

    SvaraRadera